Jest to scenariusz zajęć przeznaczony dla drugiego etapu nauczania (kl.IV-VI) w ramach realizacji ścieżki ekologicznej. Celem zajęć jest wyjaśnienie motywów tworzenia parków narodowych, wskazanie osobliwości przyrodniczych wybranego parku oraz kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych.
Scenariusz lekcji ścieżki ekologicznej
Temat: Formy ochrony przyrody w Polsce (Parki Narodowe)
Cele:
Wiadomości :
- wyjaśnić pojęcia: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody, - wskazać rozmieszczenie parków narodowych w Polsce, - omówić walory przyrodnicze wybranych parków (Słowińskiego Parku Narodowego, Kampinoskiego Parkacu Narodowego, Wielkopolskiego Parku Narodowego , TatrzańskiegoPN, Biebrzańskiego PN, Białowieskiego PN, Ujście Warty PN ).
Umiejętności :
- wskazać na mapie fizycznej Polski parki narodowe, - wyjaśnić motywy tworzenia parków narodowych, - wskazuje osobliwości przyrodnicze wybranego parku.
Postawy:
- kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych.
Metody:
słowne – gry dydaktyczne (turniej zespołów, eliminatka), poglądowe – analiza plansz, praktyczne – wskazywanie położenia parków na mapie.
Formy pracy: zbiorowa, zespołowa (turniej zespołów), indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Encyklopedia powszechna, nagrania magnetofonowe, magnetofon, plansza „Parki narodowe w Polsce”, mapa fizyczna Polski, zastaw kart z informacjami o parkach, znaczki z podobiznami chronionych gatunków roślin i zwierząt, eliminatka, kartki z zadaniami domowymi.
FAZA WPROWADZAJĄCA
A. Przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji: -Omówienie wpływu cywilizacji na środowisko naturalne człowieka -Wymienienie form ochrony przyrody występujących w Polsce. - Przypomnienie ustawy dotyczącej ochrony roślin i zwierząt
B. Turniej. Podział klasy na 4 zespoły i objaśnienie reguł turnieju (turniej odbywa się w czterech etapach), każdy zespół otrzymuje kartę drużyny , na której lider zapisywać będzie liczbę zdobytych punków. (Opis turnieju) I Etap turnieju Zespoły typują swoich reprezentantów, których zadaniem jest odszyfrowanie tematu lekcji. Odbywa się to na zasadach teleturnieju „Koła fortuny”. Uczeń, który pierwszy odgadnie hasło uzyskuje 2 pkt dla swojego zespołu.
Zaszyfrowane hasło: F
O
R
M
Y
O
C
H
R
O
N
Y
P
R
Z
Y
R
O
D
Y
P
A
R
K
I
N
A
R
O
D
O
W
E
(każdy kartonik oznacza jedną literę)
C. Zapisanie tematu lekcji i objaśnienie jej celów.
FAZA REALIZACYJNA
II Etap turnieju Zespoły muszą odnaleźć w Encyklopedii powszechnej hasło – „park narodowy”, przeczytać je, a następnie zinterpretować bez pomocy książki. Wygrywa ten zespół, który przedstawi najbardziej wyczerpującą informację (2 p.).
A. Wysłuchanie nagrania z taśmy na temat idei tworzenia parków narodowych. B. Zbiorowa analiza planszy przedstawiającej kontury Polski z zaznaczoną lokalizacją parków narodowych w formie ilustracji z wyjmowanym podpisem. C. Uczniowie, porównując z planszą wskazują rozmieszczenie parków na mapie fizycznej Polski. Grupują parki w zależności od położenia na: - nadmorskie - nizinne - starogórskie i wyżynne - górskie
III Etap turnieju
Z planszy zostają zdjęte nazwy parków narodowych. Zespoły typują po 2 reprezentantów. Losują oni po 4 kartoniki z nazwami parków, które następnie muszą przyczepić na planszy we właściwym miejscu. Za bezbłędnie wykonane zadania zespół otrzymuje po 4 punkty. IV Etap turnieju Zespoły otrzymują po trzy karty z informacjami o walorach przyrodniczych określonych parków narodowych. Zadaniem ich jest dokładne rozpoznanie parków na przezroczach (przezrocza są tak dobrane, aby były zgodne z informacjami podanymi na kartkach). Za każde rozpoznanie parku zespół otrzymuje znaczek z podobiznami chronionych gatunków roślin i zwierząt. Wygrywa zespół, który zbierze najwięcej znaczków i rozpozna widniejące na nich podobizny (zadanie za 6 pkt.). Podsumowanie turnieju: - Liderzy grup zliczają punkty, nauczyciel ocenia najlepszą drużynę.
Dokumentacja lekcji: zapis w zeszycie
* Park narodowy- to obszar powyżej 1000 ha powierzchni, na którym chroni się naturalne lub nieznacznie zmienione ekosystemy. Jest to miejsce występowania ginących gatunków roślin i zwierząt, stanowi on teren badań naukowych. * Dotychczas utworzono 23 parki narodowe: - najstarszym parkiem narodowym jest Białowieski Park Narodowy, - najmłodszym parkiem narodowym jest Ujście Warty, - największym parkiem narodowym jest Biebrzański Park Narodowy, - najmniejszym parkiem narodowym jest Ojcowski Park Narodowy.
FAZA PODSUMOWUJĄCA
Uczniowie samodzielnie rozwiązują eliminatkę. Instrukcja:
W każdej kolumnie pionowej liter ukryły się nazwy parków narodowych. Odszukaj je? Z pozostałych liter czytanych poziomo odczytaj hasło.
B * O T P D * Ś C K W H O R W O I N O A A R I W A A P T R A Z I Ł M L Y L R G Ę O P I D * W I T O Y Ń R O I C O W I H Z E R E K I N S A O E R R N O Ą C S Ń Z Z E Ł K Ń O S S Y S S I S K W K S K K I K E K K K I I A I I I I I
OCHRONA PRZYRODY – OCHRONĄ CZŁOWIEKA
-ocena poprawności wykonania zadania; -utrwalenie poznanych zagadnień; -ocena pracy uczniów.
Praca domowa:
Odszukaj w dostępnych źródłach gdzie i kiedy zosta? utworzony najstarszy park narodowy na świecie?
Załącznik do lekcji- punktacja
I Etap II. Etap III. Etap IV. Etap Zespół „A’
Zespół „ B”
Zespól „C”
Zespół „D”
Literatura: Cichy Danuta- „Gry i zabawy w nauczaniu biologii w szkole podstawowej”, WSiP ,Warszawa 1990 . Gut Halina-„ Ścieżka ekologiczna dla klas 4-6 , Nowa Era , Warszawa 2002 Opracowała : Małgorzata Plona nauczyciel SP w Bemowie Piskim
|